عضو هیات رییسه مجلس گفت: اصلا راضی نیستیم که آقایان در ایران خودرو و ساپیا ضرر بدهند. آن‌ها هم باید بتوانند خودروهایشان را به قیمت آزاد بفروشند اما اجازه واردات سایر خودروهای تولیدی دنیا هم داده شود و آن ها هم از بازار ایران استفاده کنند و مردم حق انتخاب داشته باشند.

احمد امیرآبادی فراهانی

به گزارش همشهری آنلاین یک عضو هیات رییسه مجلس  فضای عمومی مجلس نسبت به مذاکرات را خوب توصیف کرد و گفت: برجام و مساله مذاکرات برای حل مشکلات اقتصادی مردم است پس هر مذاکره‌ای که با حفظ حقوق، شأن و اقتدار ملت ایران به حل مشکلات اقتصادی منتج شود، مورد تایید نمایندگان مجلس است؛ ما کاری به شرق، غرب و آمریکا نداریم و فقط حقوق ملت برایمان مهم است.

در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

راهکار مجلس در بودجه ۱۴۰۱ واردات خودرو برای رقابتی کردن بازار بود اما آیا این راهکار به تنهایی برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی و داشتن حق طبیعی خودروی با کیفیت برای مردم کافی است؟

برای بررسی کیفیت خودرو باید به زنجیره تولید آن نگاه کرد؛ بخشی از تولید خودرو به فولاد و ورق وابسته است و همین امر نشان از اهمیت ارزیابی کیفیت و قیمت فولاد دارد. بخشی هم مربوط به موتور و مباحثی مانند شیشه است پس باید در بررسی وضعیت خودرو و کیفیت آن به تمامی این عوامل توجه کرد.

در همین راستا چندی پیش به آقای رییسی گفتم که نباید دولت زلف سهام ۱۳ درصد خود در ایران خودرو و سایپا را به سهام دیگران ببندد؛ به ایشان گفتم که اجازه ندهید هزینه های ایران خودرو و سایپا به دولت تحمیل شود؛ البته ما در هیأت واگذاری در وزارت اقتصاد، واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی را به بخش غیردولتی تصویب کردیم و باید سهام دولت در ایران خودرو و سایپا واگذار شود، سازمان خصوصی سازی نیز مکلف به واگذاری سهام دولت شد، اما نبود رقابت سالم در کشور و اجازه ندادن به شرکت‌های خودروسازی برای تعیین قیمت ها به صورت آزاد، باعث این وضعیت شده است.

مثلا شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا می‌گویند که هزینه تمام شده تولید پژوپارس ۵۰۰ میلیون تومان است؛ می‌گوییم آن‌ها مجوز عرضه پژوپارس با همین قیمت را در بازار داشته باشند منتها مجوز واردات به سایر شرکت‌های خودروسازی دنیا به ایران هم داده شود چون اصلا راضی نیستیم که آقایان در ایران خودرو و ساپیا ضرر بدهند. آن‌ها هم باید بتوانند خودروهایشان را به قیمت آزاد بفروشند اما اجازه واردات سایر خودروهای تولیدی دنیا هم داده شود و آن ها هم از بازار ایران استفاده کنند و مردم حق انتخاب داشته باشند. اصلا آن شرکت‌های خودروسازی وارد کشور شوند که با ملت ایران مشکل ندارند. راضی به ضرر آقایان در ایران خودرو و سایپا نیستیم، ‌ آن‌ها هم باید بتوانند خودروهایشان را به قیمت آزاد بفروشند به شرطی که اجازه واردات به سایر خودروهای خارجی داده شده و مردم حق انتخاب داشته باشند.

آیا این حرف شما را به عنوان راهکار مجادله‌ای تلقی شود یا اینکه یک راهی برای حل مشکل می‌دانید؟

این یک راه حل است؛ ما براساس ادعای شرکت‌های خودروسازی داخلی تصمیم گیری می‌کنیم. آن‌ها می‌گویند دست ما را نبسته و آزاد بگذارید، در این شرایط ما از فولکس واگن هم جلو می‌زنیم، اجازه دهید ما ضرر نکنیم و از تکنولوژی‌های روز استفاده کرده و محصول‌مان را به قیمت روز عرضه کنیم و در این صورت ما از شرکت‌های خودروساز خارجی هم بهتر می‌شویم چون چنین توانی داریم. ما هم می‌گوییم بسم الله. اما نمی‌گذاریم ضمن داشتن انحصار، خودروهای‌تان را به قیمت آزاد بفروشید بعد هم مردم هزینه‌های مدیریتی شما را پرداخت کنند.

مردم با واردات خودرو حق انتخاب خواهند داشت؛ شاید مردم در روزهای اول فولکس واگن را انتخاب کنند اما ممکن است بعد از چند وقت به این نتیجه برسند که کیفیت خودروهای ایران خودرو بهتر شده و آن را انتخاب کنند. هیچ اشکالی ندارد چون بازار رقابتی است.

موضوع دیگر به شفافیت آرای نمایندگان بر می‌گردد؛ مجلس یازدهم وارد سومین سال فعالیتش شده و همچنان عده‌ای مطالبه شفافیت را بیان می‌کنند، مطالبه‌ای که مجلس در پاسخ به آن طرح شفافیت قوای سه گانه را به تصویب رساند و در آن درگاهی به نام پارلمان مجازی پیش بینی کرد. چقدر این سایت می‌تواند توقع مردم درباره شفافیت آرای نمایندگان را برآورده کند؟

در حال حاضر منتشر شدن آرای نمایندگان در پارلمان مجازی اختیاری است. برخی از نمایندگان اجازه‌ای به انفورماتیک مجلس داده‌اند تا رأی‌هایشان را در پارلمان مجازی اعلام کنند و این کار صورت می‌گیرد. البته با قانونی‌شدن طرح شفافیت قوای سه گانه همه نمایندگان ملزم به اعلام رأی‌شان خواهند شد منتها شروطی هم دارد از جمله اینکه آرای مهم همچون آرای برجام و معاهدات بین‌المللی منتشر شده و آرای مربوط به اشخاص همچون انتخابات هیأت رئیسه و انتخابات‌های داخلی مجلس منتشر نمی‌شود.

علاوه بر موضوع شفافیت، از ابتدای مجلس یازدهم حواشی حول مجلس به وجود آمده است. برخی معتقدند بخشی از علت به وجود آمدن چنین حواشی به عملکرد برخی از نمایندگان همچون ارائه برخی طرح‌ها بر می‌گردد. چقدر با این موضوع موافقید؟

برخی از همکاران در ابتدای مجلس یازدهم تجربه کافی در امور تقنینی و قانون‌گذاری نداشتند و به همین دلیل برخی حاشیه ها ایجاد شد، در صورتی که چنین اتفاقاتی در ادوار قبلی مجلس هم رخ می‌داد؛ مگر در مجالس نهم و دهم به نمایندگان خودروهای پژو پارس و سوزوکی ندادند پس چرا هیچ فردی حاشیه سازی نکرد؟ در مجلس دهم ماشین پارس به عنوان ماشین نمایندگی و سوزوکی به عنوان خودروی مازاد دراختیار نمایندگان قرار گرفت.

در موضوع خرید خودرو برای نمایندگان مجلس یازدهم، قرار بود ماشین پارس خریداری شود اما اعلام شد که تولید خودروی پارس اتوماتیک متوقف شده است، پس دو پیشنهاد را مطرح کردند؛ خودروی دنا پلاس بدهند یا اینکه مجلس برای تولید ماشین تارا صبر کند. همان زمان درباره نحوه واگذاری دناپلاس به نمایندگان نیز بحث شد؛ یک نظر این بود که دناپلاس با سند به نام مجلس در اختیار نمایندگان قرار داده شود و ماهیانه قسط آن از حقوق نمایندگان کم شود، همچنین نماینده حق فروش نداشته و باید همه هزینه‌های خودرو را هم بدهد. نظر دیگر این بود که خودرو با راننده در اختیار نماینده قرار گرفته و هزینه خرید و تعمیرات آن بر عهده مجلس باشد. بر اساس محاسبات صورت گرفته با شیوه دوم چند صد میلیارد به ضرر مجلس تمام می شد و در نهایت بعد از چهار سال ماشین مستهلک روی دست مجلس می ماند که به ضرر بیت‌المال بود.

پس ما رویکرد اول را انجام دادیم که به نفع بیت‌المال بود؛ ماشینی را خریداری کرده تا نماینده به صورت ماهیانه اقساط آن را پرداخت ‌کند، حق خرید و فروش هم نداشته و تمام هزینه‌های خودرو هم با خود نماینده باشد. وقتی که وزرا برای انجام کارهایشان چندین ماشین و راننده در اختیار دارند آیا نباید حداقل شرایط برای یک نماینده برای انجام کارهای مردم در حوزه انتخابیه شان فراهم شود؟ دنا پلاس تنها بهانه‌ای برای زدن مجلس بود. در مجلس دهم ماشین پارس به عنوان ماشین نمایندگی و سوزوکی به عنوان خودروی مازاد در اختیار نماینگان قرار گرفت؛ در مجلس یازدهم دنا پلاس تنها بهانه ای برای زدن مجلس بود.

موضوع دیگر درباره پرداخت ودیعه مسکن به نمایندگان بود. در ابتدای هر دوره، مجلس مبلغی به نمایندگان برای اجاره خانه در تهران پرداخت می‌کند که این میزان در سال اول مجلس یازدهم ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان ودیعه مسکن بود که این پول هم به صورت ماهیانه از حقوق نماینده کم می‌شود. این پول حقوق نبوده و یک وام است. ممکن است بگویند کارمندان هم به اجبار از شهرستان به تهران منتقل می شوند اما به همین کارمند، مدیرکل و مسوول خانه سازمانی داده می‌شود در صورتی که چنین امکاناتی برای نمایندگان وجود ندارد. همین الان ما نماینده‌ای داریم که می‌گوید صاحبخانه او اجاره را دو برابر کرده و برای پرداخت اجاره و ودیعه مسکن با مشکل مواجه شده است.

موضوع دیگر در ارائه طرح‌ها است. هر نماینده به موجب قانون اختیار تهیه و ارائه طرحی را دارد اما تا وقتی آن طرح به قانون تبدیل نشده، اساسا قابل بحث نیست. هر نماینده پاسخگوی رفتار خودش است و این با شرایط دولت فرق می‌کند که رئیس جمهور باید پاسخگوی اعمال وزیرش باشد چون توانایی برکناری وزیرش را دارد اما آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس که نمی‌تواند نماینده‌ای را برکنار کند. نماینده آزاد است و باید نسبت به رفتار و عملکرد خود پاسخگو باشد.

براساس تجربه من در نمایندگی و با توجه به دوره‌های قبلی، اعلام می کنم که مجلس یازدهم مجلس بسیار سالمی است. ما در مجلس نمایندگانی داریم که در نامه‌ای به هیأت رییسه خواسته اند که حقوق آنها افزایش پیدا نکند، وضعیتی که در دوره‌های قبل شاهد نبودیم. یا نماینده‌ای را داریم که در نامه‌ای از هیأت رئیسه خواسته از حقوقش پول ناهار یا استفاده‌های دیگر را کم کنند. یا اینکه در این دوره تعداد متقاضیان سفرهای خارجی بسیار کم است.

مجلس یازدهم، مجلس خوبی است اما ایرادش این است که تعداد زیادی از نمایندگان دوره اولی هستند و تجربه کمی دارند. اگر اکثریت نمایندگان مجلس فعلی برای دوره بعدی مجلس نیز رأی آورند، بهترین مجلس بعد از انقلاب را تشکیل خواهند داد که این موضوع به روحیه کاری و جهادی این نمایندگان بازمی گردد.

شما در بخشی از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره داشتید که نمایندگان مسئول رفتار خود هستند حال اینکه طبق مطالبه رهبری، قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تصویب شد و براساس آن هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تشکیل شد. یکی از انتقادات به عملکرد مجلس یازدهم به عملکرد هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان برمی‌گردد. ارزیابی شما از عملکرد هیات نظارت چیست؟

تعداد پرونده‌های هیات نظارت در مجلس یازدهم کم شده و به همین دلیل تعداد جلسات هیات در این دوره به کمترین جلسات رسیده است. اما به طور کلی اگر نماینده‌ای رفتاری خارج از حوزه نمایندگی انجام می‌دهد، باید قوه قضاییه به آن ورود کند نه اینکه هیأت نظارت به آن ورودی داشته باشد. مثلا اگر من در خیابان راه می روم و با یک شهروند دچار درگیری یا زد و خورد، می‌شوم این دیگر ربطی به نمایندگی من ندارد. همان جا دادستان آن شهر می‌تواند حکم بازداشت من را صادر کند. رسیدگی های هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به وظایف نمایندگان بازمی‌گردد.

به طور مثال در گذشته صحبتی علیه رئیس وقت قوه قضاییه مطرح کردم که بنا بر گفته معاون وقت دادستان تهران، دستور بازداشتم صادر شده بود. همان زمان پاسخ دادم که اگر صحبتم براساس وظایف نمایندگی بوده پس باید موضوع به هیأت نظارت ارجاع شود. همچنین در ادوار قبلی قوه قضاییه پرونده‌هایی علیه نمایندگان تشکیل می شد، در صورتی که نماینده آن کار را براساس وظایف نمایندگی‌اش انجام داده بود.

در حال حاضر ارتباطی بین قوای مقننه و قضاییه وجود دارد و تفاهم‌نامه مشترک خوبی در بحث قوانین، مقررات، طرح‌ها، لوایح و همکاری‌های نمایندگان در استان‌ها با مجموعه قوه قضاییه منعقد شده است.

از آن جا که از شما به عنوان یکی از نمایندگان حامی دولت سیزدهم نام برده می شود، عملکرد دولت را در یک سال گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟ به باور شما دولت چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟

دولت در جراحی اقتصادی با شجاعت کار بزرگی را انجام داد و جلوی نابودی اقتصاد کشور را گرفت، همچنین در سیاست خارجی منطقه ای هم عملکرد بسیار خوبی داشت. سفرهای استانی رییس جمهوری و حضور در میان مردم به خصوص بعد از وقوع بحران ها از نقاط بسیار خوب کارنامه دولت محسوب می شود. هماهنگی و همراهی با مجلس نیز از دیگر نقاط قوت دولت است به طوری که آقای رییس جمهور با تمامی مجامع نمایندگان استان ها جلسه تشکیل داده، رویکردی که در دولت قبل وجود نداشت. دولت در جراحی اقتصادی با شجاعت کار بزرگی انجام داد و جلوی نابودی اقتصاد کشور را گرفت

یکی دیگر از دستاوردهای دولت در بحث مذاکرات هسته ای است. در این دور از مذاکرات پیوست رسانه ای به خوبی رعایت شد به طوری که اتفاقات رخ داده در این دور از مذاکرات این قابلیت را داشت که پاشنه آشیل کشور شود و حتی تکانه‌ای به اقتصاد دهد اما به دلیل مدیریت رسانه‌ای، این اتفاق رخ نداد. ما به آقایان دولت توصیه کردیم که بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات، تفاوت این دور از مذاکرات با دور قبل را برای مردم توضیح دهند.

اصلی‌ترین نقطه ضعف دولت هم بحث اطلاع رسانی است؛ متاسفانه کارهایی که دولت انجام می‌دهد، به خوبی اطلاع‌رسانی نمی‌شود. همچنین هماهنگی لازم در بدنه دولت بسیار کم است. خود رییس جمهور بسیار با انرژی کار می کند و باید برخی از وزرای دولت هم مثل رییس جمهور تحرک داشته باشند.

شما برای رفع این نقاط ضعف در کارنامه یک سال گذشته دولت سیزدهم چه پیشنهادی دارید؟

باید رسانه‌ها به دولت برای اطلاع رسانی از اقداماتش به مردم کمک کنند. مقام معظم رهبری هم در دیدار با نمایندگان فرمودند که بخشی از جهاد تبیین برعهده نمایندگان است. دولت به معنای حاکمیت است و مردم تمامی امور حتی مجلس و شهرداری را از چشم دولت می‌بینند به خصوص که در حال حاضر قوای مقننه و مجریه از یک جناح سیاسی هستند لذا باید اقدامات دولت برای مردم تبیین و اطلاع رسانی شود تا مردم در جریان خدمات قرار گیرند. البته مشکلات و کمبودها و نارسایی‌ها هم با صداقت با مردم در میان گذاشته شود.

 با توجه به اینکه هنوز نتیجه مذاکرات مشخص نشده، فضای عمومی مجلس نسبت به مذاکرات را چگونه ارزیای می کنید؟

با توجه به اینکه توضیحاتی از جزییات مذاکرات به مجلس داده شده، فضای عمومی مجلس نسبت به مذاکرات خوب است. در جلسه غیرعلنی اخیر یکی از نمایندگان ضمن بیان انتقاداتی مطرح می کرد که ما به ازای مذاکرات، امتیازاتی نگرفتیم که آقای باقری در پاسخ به چگونگی فروش نفت و راستی آزمایی آن اشاره کرد. ظاهرا قرار شده در بازه زمانی ۱۲۰ روزه، ۵۰ میلیون بشکه نفت به کشورهایی فروخته شود که تاکنون حق خرید نفت بدون اجازه آمریکا را نداشته‌اند، در این شرایط ما می‌توانیم راستی آزمایی کنیم که آمریکا در رفع تحریم‌ها راست و یا دروغ می‌گوید؛ این یک روش هوشمندانه است چون در حال حاضر که کشورهایی مانند چین از ما نفت خریداری می‌کنند.

با وجودی که شما فضای عمومی مجلس نسبت به مذاکرات را مثبت تلقی کردید اما همچنان تعدادی از نمایندگان مجلس که در دولت قبل انتقادات تندی به تیم مذاکره کننده مطرح می‌کردند، در این دور از مذاکرات همین انتقادات را به تیم جدید بیان می‌کنند.

این موضوع دارای اشکال نیست؛ مجلس به تیم و کمیته هسته ای اعتماد کرده است. اعضای کمیته هسته ای منتخب رهبری هستند و آقای قالیباف هم به نمایندگی از مجلس عضو کمیته هسته‌ای است و گزارشاتی در خصوص مباحث و تصمیمات مربوط به مذاکرات هسته‌ای را به نمایندگان در جلسات غیرعلنی ارائه می‌کند. نمایندگان هم به رییس مجلس اعتماد دارند.

تیم جدید مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اطلاعات و جزییات را در اختیار نمایندگان قرار می‌دهد، کاری که تیم قبلی مذاکره کننده انجام نمی‌داد. به هرحال برای ما به عنوان نماینده مردم این مهم است که تیم مذاکره کننده با اقتدار مذاکره کرده و از حقوق ملت دفاع کند، این موضوع در کنار نتیجه مذاکرات برای نمایندگان اهمیت دارد.

به طور کلی برجام و مساله مذاکرات برای حل مشکلات اقتصادی مردم است پس هر مذاکره‌ای که با حفظ حقوق، شأن و اقتدار ملت ایران به حل مشکلات اقتصادی منتج شود، مورد تایید نمایندگان مجلس است؛ ما کاری به شرق، غرب و آمریکا نداریم و فقط حقوق ملت برایمان مهم است، این نظری است که دولت هم بر آن پافشاری می‌کند. در این بین ممکن است یک عده‌ای از نمایندگان درباره روش‌های مذاکرات نظرات متفاوتی داشته باشند.

کد خبر 701465
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    7 1
    مزایا از حقوق مهم‌تره
  • نیما IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    2 5
    من عاشق این مجلس انقلابی هستم
  • ES ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    5 0
    مجلس انقلابی. احسنت. چهل سال با فرمون فقط شعار شعار شعار
  • مفت خور ستیز US ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    2 0
    کسی نمیدونه از صندوق دنا پلاس چه چیزهایی در میاد. ...
  • حزب الله IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 1
    اینارو باید تو بازار خرید و فروش ماشین استخدام میکردین ی مشت شوماخرهای واقعی فقط به فکر ماشین هستن مردم کشور کیلو چند 😂😂😂😂😂😂